Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל מה שרציתם לדעת על לוגו

נכתב ע"י:
בתאריך: 26/02/2017
26 דקות קריאה

לוגו (סמליל על פי האקדמיה העברית ללשון) הוא סימן גרפי או סמל שבו משתמשים ארגונים מסחריים, מפעלים, מוצרים, שירותים ולפעמים אפילו אנשים. לוגו יכול להיות מושתת על גרפיקה בלבד (icon) או לחילופין להכיל רק את שם החברה או המוצר-לוגוטייפ (logotype). יש מקרים שבהם לוגו יהיה מורכב משילובם של לוגוטייפ וסמל. דוגמא ללוגו טייפ הוא הלוגו של קוקה קולה. ודוגמאות ללוגו המשלב אייקון הוא הלוגו של חברת יגואר. בנוסף יכול לבוא בצמידות לסיסמא (slogan) המייצגת את החברה או המוצר.

מקור המילה לוגו

מקור המילה לוגו הוא במילה היוונית logos שפירושה "משמעות הכתוב".

ההיסטוריה של הלוגו

הלוגו נוצר הודות להמצאות רבות וטכניקות שפותחו במרצות השנים כגון חותמות גליל בשנת 2300 לפנה"ס, מטבעות בשנת 600 לפנה"ס וכמובן טכנולוגיית ההדפסה. המהפכה התעשייתית הפכה את החברה המערבית מחברה המושתת על חקלאות לחברה המושתתת על מפעלים ותעשיה. מפעלים רבים, מיזמים ועסקים קמו ועימה החלה גם מהפכת הפרסום שקמה הודות לשילוב של תחום הצילום ותחום הטיפוגרפיה (סידור כתב וטקסט). תחומים אלו איפשרו למעשה להציג תוכן כתוב ותמונות על דפי נייר.

בו בזמן, הטיפוגרפיה התפתחה ועברה מהפכה של ממש שבה פותחו סוגי וסגנונות גופנים נוספים בנוסף לגופני הסריף המסורתיים שהיו קיימים עד לתקופה זו. האומנות התפתחה והתרחבה גם היא והחלה לשנות את מטרתה. מדרך להבעה ודקורציה החלה האומנות לשמש כלי לבידול בין מותגים ומוצרים שהמעמד הבינוני שהלך וגדל צרך.

המצאות בתחום הדפוס תרמו גם הן תרומה משמעותית להתפתות הלוגו. דוגמאות להמצאות כאלו הן ההמצאה של חברת הדפוס הצרפתית רושון בשנת 1840, גו'זף מורסה בנויורק ב- 1850 ופרדריק וולקר מאנגליה ב-1870 ויוליוס צ'רת מצרפת ב-1870 אשר פיתחו סגנון המחשה שיצא מהגבולות של אמנות שעשתה שימוש בגוונים לשימוש בצורות בציורים וסמלים פיגורטיביים במספר צבעים מועט. ספרי ילדים, עיתונים וכתבי עת פיתחו לעצמם את סגנונות העריכה שלהם וצברו להם קהל קוראים שגדל והתפתח במהרה. סגנון האומנות הוויקטוריאני הדקורטיבי הוביל להרחבה של סגנונות ושיטות טיפוגרפיות לצורך ייצוג חברות.

מכונות הדפוס הראשונות

מתוך רצון לתת תגובה להגזמות שאפיינו לדעתה את הטיפוגרפיה הויקטוריאנית, ניסתה תנועת האומנות Arts and Crafts שהייתה קיימת בסוף המאה ה-19, להחזיר את התמימות למלאכת האומנות שהתבטאה בסוגי סחורות ומוצרים רבים באותה תקופה. חידוש ההתעניינות במלאכת האומנות ורצון להגדיל את איכות המוצרים גרמה לחברות ואמנים לעניין משותף רב יותר בתחום פיתוח הסמלים והלוגואים והובילה ליצירה של סוגים רביםשל עיצובי לוגו וסמלים ייחודיים.

עד לשנת 1950 התנועה המודרניסטית באירופה נטעה את שורשיה ומיצבה עצמה כתנועת אומנים והפכה לתנועה בין לאומית ממוסחרת עם חסידים בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם. המראה פשוט והרעיון הצלול שהיו מסימני ההיכר של המודרניזם כתנועת אומנים תרמו להיווצרותם של דור חדש למעצבים גרפיים. לוגואים המושפעים מהעת המודרנית הוכיחו את עצמם כמוצלחים בעידן של תקשורת ההמונים שאותה הובילו החידושים בתחום הטלוויזיה, טכנולוגיות דפוס והמצאות טכנולוגיות.

העידן העכשווי בתחום עיצוב הלוגו החל באמצע המאה ה-19. הלוגו של בנק צ'ייס שעוצב על ידי צ'רמייר גסימר, נחשב לחלוץ בתחום הגרפיקה המודרנית בארצות הברית. לוגו זה נחשב ללוגו המופשט האמיתי הראשון. כפי שקרה עם לוגואים נוספים שבאו לאחר מכן, נעשה שימוש בפרסום רב בכדי ליצור קשר בין הלוגו לבנק בתודעת הציבור והמראה הפשוט המאפיין אותו יחד עם העובדה שהוא היה נקי מקונוטציות תרבותיות או אחרות, היה מתאים ביותר בכדי לייצג תאגיד מורכב ורב לאומי. כיום, ישנם הרבה תאגידים, מוצרים, חברות, מותגים, שירותים וישויות אחרות העושים שימוש באידיאוגרמה (סמל, סימן) או בלוגטייפ או בשילוב של שניהם כלוגו.

כתוצאה מכך רק מקצת מסמלי הלוגו שאנשים רואים מזוהה ללא השם. מקובל להשתמש באידיאוגרמה כלוגו יחד עם השם (לוגוטייפ) במקרה ואנשים לא מזהים את הלוגו.

כיום, השימוש באלמנט גרפי (אידיאוגרמה) ושם החברה (לוגוטייפ) בכדי להדגיש את השם במקום את האלמנט הגרפי התומך ובכך להפוך אותו לייחודי גם אם השם עצמו חסר ייחוד בעיצוב הצבעים שלו וצורת האותיות שלו.

אדאוגרמות (סמלים, סימנים) יכולים להיות אפקטיביים יותר משמות כתובים (לוגוטייפ) בייחוד במקרים בהם השם מתורגם למספר שפות כמו לדוגמא לוגו של חברה מסוימת בשפה הערבית, לא יזוהה על ידי אנשים הנמנים עם פלחי שוק אירופאיים בזמן שאידואגרמה תשמור על קניינה בכל השוווקים. במוסדות ללא כוונת רווח, הצלב האדום המאופיין בסהרון אדם במדינות מוסלמיות הוא דוגמא לסמל מוכר מאוד שאינו זקוק לשם לצידו. מטרת המיתוג עסקי היא לסייע בשיווק חוצה ארצות. הלוגו של קוקה קולה יכול להיות מזוהה בכל שפה הודות לצבע האחיד והצורה הגלית המאפיינת את אותיותיו.

לחלק מהמדינות יש לוגואים, לדוגמא: ארגנטינה, ספרד, איטליה, טורקיה ואיי הבהמה. הלוגו מהווה אלמנט מזוהה בתהליך השיווק ולמטרות תיירותיות בלבד. בלוגואים מעין אלו נעשה שימוש על ידי ארצות שענף התיירות מהווה חלק נכבד מכלכלתם.

עיצוב לוגו

עיצוב לוגו לחברה הוא חלק חשוב בתחום עיצוב הגרפי ואחד מהתחומים שבהם קשה להגיע לשלמות. הלוגו (אידיאוגרמה) הוא אלמנט גרפי המגלם את החברה. צבע נחשב למשמעותי בהבחנת המותג אולם, הוא אינו צריך להיות רכיב בלתי נפרד מהלוגו באופן שיכול לפגוע השימושיות שלו ומטרותיו. חלק מהצבעים המשויכים הם תחושות שמעצב הלוגו מעוניין להעביר. לדוגמא, אחד השימושים לצבעים ראשיים כגון אדום היא לעורר את תשומת ליבם של הנהגים בכבישים ולהזהירם מפני סכנות ובאותה מידה הם מתאימים גם לחברות שמעוניינות בתשומת לב כזו. בארצות הברית חברות אשר מעוניינות לעורר רגשות פטריוטיים עושות בלוגו שלהן לעיתים שימוש בצבעי אדום, לבן וכחול התואמים את לדוגמא את צבעי דגל ארצות הברית. הצבע הירוק מקושר לעיתים קרובות לתחום הבריאות וההיגיינה. וכחול בהיר או כסף מקושרים לעיתים למזונות דיאטטיים. עבור מותגים אחרים, גוונים מאופקים יותר ופחות רוויות מעבירם תחושה איכות, רוגע ותחושות נוספות.

מעצבי לוגו

מספר מעצבי הלוגו גדל באופן ניכר במהלך השנים מאז עלייתה של התנועה המודרניסטית בארצות הברית באמצע המאה ה-19. שלושה מעצבים נחשבים לחלוצים של תנועה זו ושל עיצוב הלוגו והזהות התאגידית: הראשון הוא צ'רמייף אנד גסימר שהיא הפירמה שאחראית למספר גדול של סמלי לוגו כגון צ'ייס בנק (1964), מובייל אויל (1965), אן.בי.סי (1984), פי.בי.אס (1986) נאשיונל ג'אוגרפיק (2003) ועיצובי לוגו רבים נוספים. הודות לפשטות ולנועזות שאפיינה את עיצוב שלהם, הלוגואים המוקדמים שלהם עדיין בשימוש גם כיום. הפירמה עיצבה לאחרונה גם לוגו לספריית הקונגרס בארצות הברית ולמותג האופנה ארמני.

חלוץ נוסף בתחום עיצוב הלוגו והזהות התאגידית הוא פאול רנד שהיה אחד מהמחוללים של סגנון השוויצרי בתחום העיצוב הגרפי. הוא עיצב מספר רב של כרזות וזהויות של חברות ותאגדים כולל לוגואים של חברות כמו איי.בי.אם, יו.פי.אס ו-איי.בי.סי. רנד נפטר ב-1996.

החלוץ השלישי בנושא עיצוב לוגו ופיתוח זהות לחברות הוא סאול באס. באס היה אחראי למספר לוגואים מוכרים באמריקה הצפונית, כולל הלוגו של חברת התקשורת בל (1996) וחברת איי טי אמד טי המצליחה ב-1983. עיצובי לוגו מוכרים נוספים היו של קונטיננטל איירליינס (1968), דיקסי (1969) ויונייטד ווי (1972). מאוחר יותר, הוא עיצב לוגו למספר חברות יפניות . הוא נפטר בשנת 1996.

תהליך עיצוב לוגו

עיצוב לוגו טוב אינו משימה פשוטה ודורש מעורבות רבה מצד צוות השיווק וסוכנות העיצוב. יש צורך להגדיר בצורה בהירה את הרעיון והערכים של המותג ובאותה מידה הבנה מעמיקה של הצרכנים ופלח השוק. השלב המכריע בתהליך עיצוב לוגו הוא גיבוש רעיון, עיצוב סקיצה ראשונית, השלמת הרעיון של הלוגו והחלטה לגבי צבעים ומבנה.

לוגואים דינמיים

ב-1958 יצרן הצמיגים הצרפתי מישלין הציג את דמות המישלין שהיתה דמות מצויירת שהוצגה במספר הקשרים כגון בשעת אכילה, שתיה ומשחקי ספורט. עד לתחילת המאה 21 חברות ותאגידים גדולים כגון אם.טי.וי, גוגל, מורטו סאלת ו- סאקס פית אווניו אימצו לוגואים דינמיים שמשתנים מעת לעת.

דוגמאות לוגו

הודות לעיצוב, הצבע, הצורה ואלמנטים נוספים כל לוגוטייפ (השם) יכול להיות נבדל מלוגוטייפים אחרים. לדוגמא קופסא של דגניי בוקר של קלוגס תזוהה בקלות על מדף בסופר מרקט ממרחק מסוים הודות לטיפוגרפיה הייחודית שלה והצבע האדום האופייני. דבר דומה יקרה גם כאשר אדם נמצא בשדה התעופה ומחפש את הדוכן של חברת השכרת הרכב אוויס.

כמה מהלוגואים המוכרים ביותר כוללים את הלוגו של אפל המוצג כתפוח עם חתיכה החסרה ממנו שהחלק כלוגו עם קשת של צבעים ועבר ללוגו עם צבע אחד בלבד. צורת הגופן של קוקה קולה מוכרת בכל העולם אבל הלוגו מוכר בזכות צבעו האדום. המתחרה העיקרית שלה – פפסי אימצה את הצבע הכחול למרות שהם נטשו את צורת הכתב שלהם. חברת איי.בי.אם הידוע בכינוי הכחול הגדול פישטה את הלוגו שלה במהלך השנים במקביל לשינוי שעבר שמה. מה שהתחיל כ- International Business Machines הוא כעת IBM והצבע הכחול נהפך לחתימה בקמפיין המאוחד מאחר והפכו לחברת שירותי IT.

קיימים עוד מספר לוגואים שחייבים לציין כאשר מנסים להעריך מה הסימן מסמל בעיניי הלקוח. מותגי רכב יכולים להיות מיוצגים פשוט על ידי הלוגו שלהם, החל מעניבת הפרפר של שברולט ועד לסימנים העגולים המיצגים פולקסווגן, מרצדס בנץ, בי.אם.וו. ועד לשילובים של ראשי התיבות של רולס רויס, כל אחד מהם עמד כמותג ובידל את קו המוצרים שלו.

לוגואים אחרים מוכרים מאוד ברמה הגלובלית הם הלוגו של נייק ולוגו שלושת הפסים של אדידס ששיכים ל- 2 מותגים שמוגדרים על ידי הלוגו שלהם. כאשר פיל נייטהקים את חברת נייק הוא קיווה למצוא סימן שיוכר כמו שלוש הפסים של אדדיס. שהיוו גם חיזוק לנעל. הוא שכר סטודנטית צעירה בכדי שתעצב את הלוגו שלו ושילם לה 35 דולר עבור מה שנהפך לאחר הסימנים המוכרים ביותר בעולם. מעצבת זו זכתה למחווה נוספת מחברת נייק כעבור שנים בעת שהזמינו אותה והעניקו לה מתנה יחודית: טבעת יהלום ואוסף בלתי מוגבל ממוצרי נייק.

לוגו מוכר נוסף הוא הלוגו של חברת פליי בוי. מגזין פליי בוי טוען שבעבר הם קיבלו במשרדיהם מכתב עם סמל של ארנב אשר היווה את סימן ההיכר היחיד במכתב ומוקם באיזור שבדרך כלל מיועד לכתובת המקבל.

זהויות תאיגדיות בדרך כלל מפותחות על ידי חברות גדולות המתמחות בתחום זה. פאול רנד הנחשב לאבי רעיון הזהות התאגידית ונחשב לחלוץ בתחומו וכגורם אשר הזניק את התחום. מספר דוגמאות מעבודותיו היו הלוגו ההתחתלתי של UPS אשר הוחלף ב- 2003, הלוגו של חברת IBM ושל חברת נקסט קומפיוטר.

דוגמא מעניינת הוא הלוגו של חברת פדקס שיועצי המיתוג שלה שיכנעו את אנשיה לקצר את שם החברה מפדרל אקספרס לשם הפופולרי פדקס.

בנוסף לקיצור שם המותג הם הורידו את כמות הצבע שבה צבעו את רכבי החברה ומטוסיה וחסכו מאוד אלפי דולרים בעלויות צבע. בנוסף החץ אשר פונה ימינה בלוגו מסמל תנועה.

בשנים האחרונות חברות מסוימות, בעיקר מתחום הטכנולוגיות המקוונות, החלו לאמץ מראה ותחושה פשוטה. אנשים רבים מתייחסים לסטנדרט זה כ- "ווב 2.0 ", אולם אין סטנדרט ווב 2.0 רשמי. למרות שיש מאות גופנים שבהם משתמשים חברות ווב 2.0, הלוגואים העיקריים מתמשים בגופני סנס סריף מעוגלים כגון VAG ו- HELVETICA ROUNDED (שבו עושה שימוש הלוגו של סקייפ. למרות זאת , ישנם גם הרבה מאוד יוצאים מן הכלל ומקרים של חברות שעשו שימוש בגופנים קלאסיים כגון News Gothic,Trade, Helvetica) בעוד שאחרים בחרו להיבדל ובחרו בגופנים כגון kalvika שבו עושה שימוש הלוגו של חברת פייס בוק.

מקורות: מאמר זה תורגם מאתר וויקי העולמי


צור קשר

    השאר פרטים: